مدارک لازم و هزینه دریافت کد رهگیری املاک در سال ۹۹
نوشته شده توسط : فاطمه اکبری

ماجرا از اين قرار است كه دولت وقت در سال ۸۷ متوجه شد كه در زمينه‌ معاملات املاكي به اطلاعات صحيح و جامعي دسترسي ندارد. از طرف ديگر، در عصر امروزي با پيچيدگي‌هاي موجود، تصميم‌گيري بدون داشتن اطلاعات جامع و درست امكان‌پذير نيست، لذا دولت تصميم گرفت تا سامانه‌ ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور را راه‌اندازي كند و از آن پس تمامي معاملات در آن سيستم ثبت و ضبط گردند. در ادامه به معرفي و ارائه نمونه كد رهگيري املاك خواهيم پرداخت.
سامانه ثبت معاملات املاك و مستغلات كشور به آدرس http://www.iranamlaak.ir با هدف شفاف‌سازي اطلاعات مربوط به معاملات املاك و مستغلات كشور و در راستاي ساماندهي امور مسكن، به‌صورت يكپارچه‌ با ساير سيستم‌هاي اين حوزه طراحي و پياده‌سازي شده است. هم‌اكنون مشاورين املاك مي‌توانند در اين سامانه ثبت نام كرده و به ثبت معاملات بپردازند و كاربران نيز قادر هستند، وضعيت معاملات خود را از طريق سيستم و كد رهگيري رديابي كنند. در ادامه به چگونگي شكل‌گيري اين سيستم، روند دريافت كد رهگيري از سامانه املاك و مستغلات كشور و هزينه‌ي آن خواهيم پرداخت.
مشكلاتي كه در نبود سيستم ثبت معاملات املاك و مستغلات با آن‌ها مواجه بوديم: 
عدم اعتماد به معاملات: قبل از اين‌كه سيستم معاملات املاك و مستغلات راه‌اندازي شود، صاحبان ملك به راحتي مي‌توانستند يك ملك را به بيش از يك نفر بفروشند. اما با شكل‌گيري اين سيستم ديگر امكان فروش به چند فروشنده وجود ندارد. در واقع، زماني كه اطلاعات يك ملك در سامانه ثبت مي‌شود و براي آن كد رهگيري صادر مي‌شود، تمامي بنگاه‌هاي معاملاتي به آن دسترسي دارند و نمي‌توانند همان اطلاعات(كد پستي و …) را دوباره به سيستم اضافه كنند.

پيچيده بودن روندهاي قضايي:

امروزه بسياري از پرونده‌هاي قضايي مربوط به مسكن هستند. پرونده‌هايي‌ هم‌چون خريد و فروش‌هاي غيرقانوني، عدم تخليه، فسخ‌ معاملات به شكل غيرقانوني و … كه پيگيري آن‌ها به شدت زمان‌گير است. با ثبت اطلاعات املاك در سامانه معاملات املاك و مستغلات، سيستم قضايي مي‌تواند به راحتي به آن‌ها دسترسي داشته باشد و برخي از فعاليت‌هاي شناسايي هويت از فرآيندهاي قضايي حذف شود و كارها سريع‌تر پيش برود. بنابراين، كارهايي هم‌چون تخليه به موقع، رهگيري مالكيت انتقال يافته، فسخ معاملات و … سريع‌تر به نتيجه مي‌رسند.

عدم دسترسي به اطلاعات ملك به هنگام خريد:

قبل از اين‌كه اين سيستم راه‌اندازي شود، مردم براي كسب اطلاع بيشتر راجع به ملكي كه مي‌خواهند خريداري كنند، مجبور بودند كه به شهرداري مراجعه كنند و استعلام‌هاي لازم را انجام دهند. اما در حال حاضر با سامانه‌ي ثبت مستغلات، كاربران مي‌توانند به راحتي از ويژگي‌هاي ملك مثل قرار گرفتن در طرح‌هاي شهرداري، خلافي و … آگاه شوند.

نمونه كد رهگيري املاككد رهگيري املاك چند رقمي است؟

كد رهگيري املاك يك كد ۱۳ رقمي است كه منحصر به فرد بوده و براي هر يك معامله يك كد خاص در نظر گرفته مي‌شود. اين كد بايد توسط مشاورين املاك دريافت شود، در واقع، بعد از انجام معامله، مشاور املاك آن را با هزينه‌ي بسيار اندك در سيستم ثبت مي‌كند و كد رهگيري تخصيص داده شده به معامله‌ به هر دوي خريدار و فروشنده ارسال مي‌شود. دقت داشته‌ باشيد كه ثبت اين معاملات در سيستم جزو وظايف اصلي مشاورين املاك است و نيازي نيست كه در ازاي ثبت آن هيج هزينه‌اي به آن‌ها پرداخت كنيد. اين كد ۱۳ رقمي علاوه بر اين‌كه به شماره‌ي تلفن خريدار و فروشنده پيامك مي‌شود، در صفحه‌ي چهارم مبايعه نامه نيز مطرح و ثبت مي‌گردد. در ادامه نمونه كد رهگيري املاك را مشاهده مي‌كنيد.

براي كسب اطلاعات در خصوص تاريخ فردا و ... كافيست وارد سايت يار شويد.

براي خواندن ادامه اين مطلب كافيست اينجا كليك كنيد.

 





:: برچسب‌ها: سایت یار، اطلاعات املاک، هزینه املاک، کد رهگیری ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 شهريور 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: